7 порад, щоб підняти продажі вашої випічки на хвилі здоров’я і добробуту

Маркетингові дослідження
Здорове харчування

Not long ago, health and indulgence lived in separate aisles. A slice of cake was simply a treat, and no one asked about protein content in a muffin. But times have changed.

Today’s consumers expect more from their baked goods. They want foods that feel good and do good for their bodies, their routines, and their values. From protein-packed bread to cakes with clean(er) labels and grains, the definition of what makes baked goods worth buying is shifting.

Here are 7 strategies to ride the Health & Well-Being wave and boost your bakery sales along the way:

Add function (without sacrificing flavor)

As more consumers look for ways to boost their physical and mental well-being through food, functional ingredients have become a priority. Customers are increasingly seeking more protein for energy, fiber for digestion, or adaptogens to manage stress. Over half of consumers (52%) say that high-protein claims influence their bakery purchases, linking protein to key health benefits such as general wellness (77%), immune system support (70%), and improved energy levels (57%).¹

But unlike supplements or meal replacements, baked goods still need to deliver on one essential promise: enjoyment. That’s why the challenge for bakers isn’t just adding functional ingredients, it’s doing so without compromising taste, texture, or freshness.

With Puratos's fiber-rich solutions, it's easier than ever to meet these needs without added formulation complexity. Functional benefits expand your offer into new eating occasions (e.g. pre- or post-workout) helping you reach more consumers with a single recipe.

Let fruit, grains and seeds take the lead

When consumers think about healthier bakery treats, they’re not just thinking about what’s been removed, they’re thinking about what’s been added. Natural inclusions like whole grains, seeds, and fruits send clear quality signals, especially when they’re visible.

According to Taste Tomorrow, 76% of consumers believe fruit makes sweet baked goods healthier, and 60% say whole grains increase a product’s health appeal. These ingredients don’t just enhance perception, they also add texture and flavor.

With ingredients like Topfil Smooth fruit fillings or Smoobees, Puratos helps you create bakery products that look and feel as good as they taste, naturally. Products with visible fruits or grains can justify premium pricing and appeal to health-conscious buyers, especially when highlighted clearly.

Think smaller

Health isn’t just about ingredients, it’s also about behavior. Many consumers are seeking better balance, not restriction. That’s why smaller portion sizes have become a powerful tool in bakery: they allow people to indulge in a mindful, satisfying way without guilt. This is especially relevant in sweet goods, where the desire to treat oneself collides with the intention to eat well.

For example, 65% of consumers say they’d rather reduce their portion size than compromise on taste or skip indulgent moments altogether7.

Smaller formats can also create more flexibility:

  • They work well for on-the-go snacking and café service.
  • They offer a lower price-per-unit for more cautious or health-conscious shoppers.
  • They allow you to highlight premium ingredients while managing costs.

Mini muffins, bite-sized brownies, or half-sized loaf cakes satisfy cravings and support pricing flexibility. And with our versatile range, e.g. Tegral, you can adapt your recipes for any format, while maintaining consistent volume, texture, and shelf life.

Make the label work for you

Спалах коронавірусу мав глибокий вплив на споживачів, змінюючи те, як вони живуть, що вони їдять і як покупають. Зараз як ніколи споживачі по всьому світу все більше переймаються своїм здоров’ям. І в здоровому способі життя здорова їжа відіграє вирішальну роль.

Що таке здоровий продукт на думку споживачів? В опитуванні 2019 року це було здебільшого про видалення інгредієнтів: менше цукру, менше жиру, менше солі. Сьогодні поняття «здорового» еволюціонувало. Тепер це одночасно про видалення небажаних інгредієнтів і додавання так званих «сильних» інгредієнтів, які вважаються здоровими і смачними. Спираючись на інсайти з нашої постійної глобальної програми дослідження, Taste Tomorrow, ми знаємо, що споживачі у всьому світі шукають торти із більшою кількістю фруктів, зі зменшеним вмістом цукру і жиру, так само як хліб – із більшою кількістю зерен і вищим вмістом клітковини. Це підкріплює вже існуючі тренди, що спостерігалися до кризи.

Для пекарів це створює можливість використати цей тренд, що передбачає необхідність переосмислити продуктову пропозицію і процеси виробництва. В той час як хтось може подумати, що відповідь на цей споживацький тренд потребує глибокого розуміння людського харчування, ми із радістю ділимося декількома порадами, що допоможуть вам на цьому шляху:

 

Fermentation is the future

Додайте зерна

Згідно з нашим опитуванням Taste Tomorrow, 60% споживачів вірять, що додавання інгредієнтів, таких як цільні зерна, до їжі робить її здоровішою, в той час як більше 30% навіть шукають зерна у списку інгредієнтів. Хліби, багаті на клітковину і зерна вважаються здоровою випічкою №1. Споживацьке розуміння користі для здоров’я, пов’язаної із вживанням цільних зерен, незаперечне. Більше того, зерна додають смаку і текстури випічці. Чому б не додати зерен до вашої солодкої випічки, як то круасанів і мафінів?

Додайте фрукти

Важливість здоров’я для споживачів зростає в усьому світі, але в той же час це не має бути за рахунок смаку. Споживачі хочуть продуктів, що є одночасно смачними і корисними для них. Навіть в часи «нової норми» 67% споживачів схильні купувати більше маленьких ласощів, не дивлячись на фінансово скрутні часи. Ми віримо, що додавання фруктів до вашої випічки – це відповідь і влучання просто в яблучко. Споживачі знають, що фрукти корисні для них, і 76% вірять, що фруктові начинки підносять солодощі та випічку на здоровіший рівень. Додайте порцію фруктів у торт чи пиріг і перетворіть його на дозволену насолоду.

Speak your customer’s language

Even the most innovative, better-for-you bakery product won’t sell if your customers don’t realize it’s better for them. In a crowded marketplace, communication is as important as formulation, and it must be clear, credible, and visible.

These days, consumers want more transparency about how their food is made, not just what's in it, but how it's sourced, processed, and positioned2. Use simple shelf signs to highlight reduced-sugar, reduced-fat or wholegrain-rich options. Share your ingredient stories on social media. Show that you care not just about selling baked goods, but about nourishing people, too.

Take action today

Your customers want baked goods that support both their well-being and their desire to indulge. As a bakery business, you have the power to give them both, without compromise.

Whether it’s added fiber, less sugar and a smaller portion, customers want products that align with their goals without giving up on taste.

At Puratos, we make that shift easier. Our clean(er) label mixes, functional ingredients, and reliable technical support help you innovate confidently, and grow your business with solutions that work.

Ready to transform your range? Contact your local Puratos representative and discover how we can help you bake better, for people and for the planet.

Комунікація

Число споживачів, що планують купувати випічку в артизанських пекарнях, зростає. Артизанські магазини вважаються місцями для покупок, яким найбільше можна довіряти у питаннях гігієни і харчової безпеки. Важливо, щоб ваші споживачі знали, що у вашому магазині доступні здоровіші опції. Дайте їм знати, яка випічка переповнена зернами, дайте вашим споживачам знати, що ви працюєте з кращими і найпростішими інгредієнтами, що  ви додатково використовуєте фрукти задля дозволеної насолоди. Ось декілька способів, як це зробити:

  • Розповідайте у своїх соціальних мережах і в магазині, що ви хочете зробити свій внесок у здоров’я у здоров’я і добробут своїх споживачів, не жертвуючи смаком і загальною якістю вашої випічки.
  • Додайте просту примітку до певних продуктів із додатковими зернами або фруктами в рецептурі. Не бійтеся виділяти цю випічку, яка «краща для вас».
  • Дайте зрозуміти, які з продуктів на рослинній основі, за допомогою воблерів або маленьких приміток.
  • Виокремлюйте продукти, що є «кращими для вас», на вашому сайті та в соціальних мережах. Вони заслуговують додаткової уваги.

Люди по всьому світу прагнуть жити здоровіше. Ось чому ми в прагнемо інновацій, щоб пропонувати здоровіші рішення кожного дня і заохочувати пекарів робити так само. Разом із вами ми можемо зробити більший внесок.

Дізнавайтесь про наші рішення і рецепти Health & Well-Being для більшого натхнення.